W zwierciadle złotego oka (Reflections in a Golden Eye, 1967) – reż. John Huston

golden eye (5)

Obsesja

Tym razem John Huston wziął na warsztat southern gothic. Jak informuje nas cytat na początku filmu, gdzieś na południu stoi fort, w którym kilka lat temu popełniono morderstwo. Łatwo wyczuć, iż coś wisi w powietrzu i prędzej czy później dojdzie do tragedii.

Historia skupia się wokół garstki osób przeżywających swe pasje w ukryciu. Major Penderton (Marlon Brando) to człowiek silny, budujący wizerunek przywódcy, lecz zazwyczaj bardzo spokojny. Niezdrowo spokojny, jako że tłumi w sobie homoseksualne skłonności. Jego żona Leonora (Elizabeth Taylor) sprawia wrażenie głupawej domowej kwoki, która znudzona codziennością zdradza męża z sąsiadem, porucznikiem Langdonem (Brian Keith). Żona porucznika, Alison (Julie Harris) ma problemy natury psychicznej. Za służącego mają zniewieściałego filipińczyka Anacleto (Zorro David). Jest też pewien szeregowiec Williams (Robert Forster, całkowicie niema rola), który upodobał sobie jazdę konno w negliżu, takoż opalanie się. Z czasem również pani Penderton zaczyna przykuwać jego uwagę.

golden eye (4)

Każda z postaci ulega prywatnym obsesjom. Czy to napędzanym instynktem seksualnym, czy traumą wywołaną zdarzeniem z przeszłości. Żadne z nich nie pasuje do zastanego otoczenia. Są w nim zagubieni, skrywają słabość pod maskami pełnionych ról. Przepisy i nakazy bazy wojskowej jasno określają ich porządek społeczny, jednocześnie prowadząc do osobistych frustracji. Czynią z nich nieszczęśliwych samotników pośród ludzi. Starają się o odrobinę spełnienia, wolności wbrew sztywnym normom. Jednak długo skrywane żądze znajdują ujście w nie do końca zdrowych zachowaniach, fascynacji zakazanym.

Złote zdjęcia i muzyka tworzą atmosferę niepokoju, która chwilami naprawdę intryguje. Opowieść jest duszna, powolna, wypełniona ciszą, chwilami można niemal poczuć wilgoć letniego powietrza. Huston podszedł do tematu w sposób szczery, prawie że oschły. Nie unika trudności, nie wprowadza zbędnych ozdobników. Tajemnica i powaga miesza się z groteską. Jest coś perwersyjnego w niektórych scenach, np. gdy Leonora okłada twarz męża szpicrutą, burząc jego autorytet na oczach innych dowódców wojskowych i ich partnerek.

golden eye (2)

Szkoda tylko, że filmowi zabrakło trochę życia. Nie odczułem aż tak narastającego napięcia, którego kulminacja doprowadza do eksplozji w finale. Zamiast tego lekko roześmiałem się, gdyż ostatnie ujęcie skojarzyło mi się bardziej z komedią Mela Brooksa.

Aby podkreślić nastrój opowieści i atmosferę miejsca, Huston zdecydował się na desaturację kolorów, zostawiając pewne odcienie czerwieni/różu, zaś resztę wypełniając barwą złota. Przez to nie raz miałem wrażenie, iż bohaterowie są duszeni przez otoczenie, ich myśli i przeżycia stają się coraz cięższe, mętne. Niestety, jak to bywa z masową amerykańską publicznością, efekt ten nie zyskał uznania, dlatego też wprowadzono do kin wersję w Technicolorze. Artystyczne aspiracje, przy akompaniamencie fabuły (homoseksualizm w armii, podczas gdy USA zaprowadzało demokrację w Wietnamie) pogrążyły film w oczach ówczesnych odbiorców.

Ciekawostka dla fanów Taksówkarza. W tym filmie debiutował Harvey Keitel. Wprawdzie jako jeden z niewymienionych w czołówce żołnierzy, ale zawsze. Jednak co ważniejsze, film Hustona był inspiracją dla słynnej sceny przed lustrem, gdy Travis wypowiada kultową już kwestię „You talkin’ to me?”. Fragment możecie zobaczyć tutaj.

Ciekawe dziwadło. Do psychoanalizy. Do kolejnego razu.

USA / 1967 / dramat, romans, thriller / 108 minut
Reżyseria: John Huston
Scenariusz: Gladys Hill, Chapman Mortimer (na podstawie powieści Carson McCullers)
Zdjęcia: Aldo Tonti, Oswald Morris
Muzyka: Toshirô Mayuzumi
Montaż: Russell Lloyd
Występują: Marlon Brando, Elizabeth Taylor, Brian Keith, Julie Harris, Robert Forster

———

Kilka przykładowych kadrów:

golden eye

golden eye (1)

golden eye (6)

golden eye (8)

golden eye (11)

golden eye (12)

Reklamy

Informacje o Bezdroża kinomana

Entuzjasta kina, lubię ratować od zapomnienia.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Film i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „W zwierciadle złotego oka (Reflections in a Golden Eye, 1967) – reż. John Huston

  1. Pingback: John Huston | Bezdroża kinomana

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s